Kognitiv konstruktivisme og Jean Piaget

Lysbilde1JEAN Piaget

I den kognitive konstruktivismen er det fokus på hva som skjer i elevenes mentale strukturer under læring (Imsen, 2008, s. 39). Sveitseren Jean Piaget var biolog, psykolog og pedagog, og hans teorier har påvirket pedagoger siden 1960-tallet (Smaaland, 2003). Som konstruktivist mente han at kunnskap ikke er overførbar (som i behaviorismen), men at den konstrueres på nytt i det enkelte menneskesinnet.  Barnet konstruerer kunnskap gjennom egenaktivitet, men i interaksjon med "omverden, vanligvis forstått som ting, som er i sentrum for interessen" (Imsen, 2008, s. 39). Det er verdt å merke seg at Piagets læringsteori ikke i utgangspunktet var en pedagogisk teori. 

I dette innlegget vil jeg  presentere sentrale elementer ved teorien. Jeg har tidligere i høst tatt for meg Banduras sosial-kognitive læringsteori,  som er klassifisert som en tradisjonalistisk læringsmetode. Jeg ville derfor se nærmere på en progressivistisk læringsteori i dette innlegget. Ettersom jeg er opptatt av språkfag,  startet jeg ut med Vygotskys læringsteori. I hans sosiokulturelle læringsteori  står språk helt sentralt. Men Piaget hadde vekket min interesse, samtidig som jeg slet med å forstå alle de forskjellige begrepene i teorien hans. Av den grunn bestemte jeg meg for å fordype meg i den. Jeg vil derimot senere i innlegget  sammenligne Piagets teori med Vygotskys. Til slutt vil jeg se på hvordan jeg i fremtidig undervisning kan la meg inspirere av Piaget. Lysbilde1

Et sentralt tema i hans arbeid var hvordan mennesket utviklet kognisjon: en intellektuell prosess som gjør at iakttakelser blir bevisste og fører til forståelse, tanker og resonnement (Bokmålsordboka). I tillegg vakte hans stadieteori stor oppmerksomhet.

Assimilasjon og akkomodasjon

I følge Piaget forstår vi alt nytt vi står overfor, ut fra det vi allerede kan. Han mener at det er naturlig for mennesket å organisere tankeprosessene i kognitive strukturerer, såkalte skjemaer. Skjemaene utgjør altså et menneskes erfaring, tenkemåte og kunnskap (Lyngsnes og Rismark, 2013, s.56). Piaget gav hvert trinn i utviklingen et eget skjema. Som ved behavioristiske teorier lærer barnet av erfaring. Forskjellen er at Piaget mener barnet lærer ved å putte erfaringene inn i et mentalt skjema. Når det er ubalanse mellom skjema og ny erfaring, oppstår en kognitiv konflikt. Piaget mener at mennesket er konstruert slik at denne konflikten gir motivasjon for læring, og at mennesket er styrt av en indre drivkraft (Lyngsnes og Rismark, 2013, s. 58). Passer erfaringen bra med et skjema som allerede finnes i barnets hodet, kan det utvides. Dette kalles assimilasjon. Passer erfaringen dårlig med skjema, må man lage et nytt skjema. Dette kalles akkomodasjon. Etter hvert blir skjemaene mer avanserte og komplekse (Lyngsnes og Rismark, 2013,s. 56).

Et eksempel på assimilasjon og akkomodasjon

Et skjema kan oppstå slik: en forelder leser for barnet fra en billedbok, peker på bildet av en hund og sier: ”Hund”. Barnet konstruerer et skjema av en hund i hodet og tenker: Hund = fire bein, hale, ører. Senere, når barnet ser en hund for første gang utvides dette skjemaet ved hjelp av en assimilasjonsprosess: Barnet ser at den har fire bein, hale og ører – det må være en hund. Så bjeffer hunden, og det oppstår en kognitiv konflikt. Barnet klapper så hunden, og kjenner at den har myk pels – dette samsvarer heller ikke med skjema, nok en kognitiv konflikt setter inn. Barnet spør: ”Hund?” Foreldrene bekrefter: ”Hund”. Barnet vil så legge denne informasjonen til skjemaet det allerede har. Neste dag ser barnet en katt for første gang. Den har fire bein, hale, ører og pels. Men så mjauer den, og klatrer opp i nærmeste tre: det gir to kognitive konflikter. Barnet spør: ”Hund?” Foreldrene korrigerer til: ”Katt”. Barnet lager seg et nytt skjema, og vi har sett et eksempel på en akkomodasjonsprosess (Smith & Grossniklaud,2012).

Lysbilde1

 

Piaget skiller videre mellom to former for kunnskap:

Figurativ kunnskap Operativ (anvendbar) kunnskap
Fakta og informasjon som ikke er relatert til skjema (Lyngsnes og Rismark, 2013, s. 59). ”Kunnskap som er resultat av en læringsprosess bestående av assimilasjon og akkomodasjon” (Lyngsnes og Rismark, 2013, s. 59),       relatert til skjemaer.
Blir tilegnet gjennom fysisk læring: hvordan ting ser ut. Eks. Jordbær er røde. Ikke nødvendig med logisk forankring (Imsen, 2008, s.231). Anvendbar og varig kunnskap som kan anvendes i andre sammenhenger (Lyngsnes og Rismark, 2013, s. 59).
”Løsrevet pugg” (Imsen, 2008, s. 231) Piaget kaller denne kunnskap for logisk-matematisk læring (LM-læring).
Eks.: symbolets/tegnets ytre form. Meningen bak symbolet/tegnet.

Det er operativ kunnskap vi ønsker å oppnå.

Stadier i den intellektuelle utvikling

Piaget mener barnet utvikler seg i stadier som kan deles inn i følgende kategorier:

  1. Den sensorimotoriske perioden (ca. 0-2 år)
  2. Den preoperasjonelle perioden (ca. 2-7 år)
  3. Den konkret-operasjonelle perioden (ca. 7-11 år)
  4. Den formal-operasjonelle perioden (fra ca. 11 år)

Jeg vil nevne et eksempel fra det tredje og fjerde stadiet. Fra ca. 11 års alderen mener Piaget at barna har evnen til å tenke logisk om abstrakte situasjoner.

Eks.  Barnet blir spurt : ”Hvis ball A er større enn ball B, og ball B er større enn ball C, hvilken ball er da størst?” For å kunne svare riktig på dette spørsmålet mener Piaget at barn i aldersgruppen 7-11 år må ha de tre ballene foran seg. Oppgaven må være konkret. Fra ca. 11 års alderen forventes det at de kan forestille seg ballene foran seg.

Dette fjerde stadiet er ifølge Piaget også en periode hvor barnet, og etter hvert ungdommen, utvikler seg til å tenke mer kritisk, og stiller spørsmålstegn ved ”etablerte sannheter” (Cappelen Damm AS, 2010). Undersøkelser viser imidlertid at mange unge ikke klarer løse abstrakte oppgaver, og det er mange som er kritiske til Piagets stadieinndeling.

En aktiv læringsteori

Ifølge Piaget er det en forutsetning at eleven er i aktivitet for at han/hun skal lære noe. Egenaktivitet står sentralt i teorien. Imsen mener at det er rimelig å gi aktivitetsbegrepet til Piaget en romslig definisjon. Hun antar at det her ikke bare er snakk om fysisk aktivitet, men også det å lytte og å bruke øynene (Imsen, 2008, s. 243). Det viktige er at det finner sted en aktiv, mental prosess – en konstruksjonsprosess hos eleven. Den må føre til ubalanse i elevens sinn, slik at assimilasjon og akkomodasjon oppstår. Som Imsen understreker, så vil 50 like mattestykker på samme vanskelighetsnivå kun føre til assimilasjon og ikke til akkomodasjon (Imsen, 2008, s. 243). Piaget fremhever i sin teori viktigheten av at elevene får oppgaver som ligger ”på grensen av deres erkjennelsesområde” (Imsen, 2008, s. 243), slik at de blir utfordret.  Det bringer oss inn på neste tema, nemlig tilpasset læring.

Tilpasset opplæring

Vi vet at elevene har forskjellig læreforutsetninger: De har forskjellige evner, erfaringer og forventninger (Lyngsnes og Rismark, 2013, s.81). Både Piaget og Vygotsky mener at for å kunne planlegge undervisningen på en god måte, må læreren ha omfattende kjennskap til elevene og deres evner og kunnskap. Som nevnt så påpeker Piaget viktigheten av å gi elevene oppgaver å strekke seg etter, og dette kan minne om Vygotskys proksimale utviklingssone.

Elevens skjema ifølge Piaget:

piaget-skjema-siste

Vygotskys proksimale utviklingssone:

 

proksimale utviklingssone

Ifølge Vygotsky er eleven i stand til å utføre en del oppgaver alene (grønt felt), men han/hun er i stand til å utføre flere oppgaver ved hjelp av læreren eller en medelev som har mer kunnskap (blått felt). Den pedagogiske utfordringen ligger i å unytte denne sonen, påvirke eleven til å samarbeide og veilede eleven underveis (Imsen, 2008, s. 258). 

Piaget og Vygotsky- flere likheter og ulikheter

Begge teoriene er som nevnt kognitive og progressivistiske. Eleven og elevens interesse er i fokus. Begge teoriene mener i motsetning til tradisjonalistiske læringsmetoder, at eleven må være aktiv for å kunne lære. Begge mener eleven kan lære ved bruk av lek.

Den største forskjellen er, slik jeg ser det, at Vygotsky hevder at eleven lærer av samhandling med sine omgivelser, mens Piaget ser på modning og ubalanse i skjema som årsak til læring- en individuell og selvstendig prosess. For Vygotsky er språket det viktigste verktøyet i læringsutviklingen: språket er et redskap for kognitive prosesser. Piaget derimot påstår at språket spiller en underordnet rolle i den intellektuelle utviklingen (Imsen, 2008, s. 245).

Problemet med den kognitive konstruktivismen er ifølge Imsen at ”den i liten grad tar i betraktning at læring foregår i en sosial sammenheng, og at kunnskap derfor er sosialt konstruert” (Imsen, 2008, s. 39).

Piagets teori i min fremtidig undervisning

Vi har sett at det essensielle ved Piagets teori er at læreren skal veilede eleven og tilrettelegge for selvstendig læring. Dette betyr at jeg må ha kjennskap til hvordan de forskjellige elevene tenker (deres skjemaer), og kjenne til alle elevene sine svake og sterke sider. Ut fra det, må jeg legge opp et undervisningsopplegg litt utenfor hver enkelt elevs skjema, slik at hver elev blir utfordret – og ikke kjeder seg. Frustrasjon oppstår oftest blant de svakeste og de sterkeste elevene. Det er alltid noen elever som er ferdig lenge før de andre. Første gangen jeg opplevde dette, hadde jeg ikke noe plan B, og ba dem bare lese videre i boken. Etterhvert har jeg prøvd å ha tilgjengelig noen oppgaver som går litt utover det vi har vært igjennom, men som gir klare instruksjoner innledningsvis. Så får man forhåpentligvis tid til å hjelpe de elevene som strever, slik at alle elevene får gleden av å løse oppgaven. Jeg har kun jobbet som vikar tidligere, og selv om en fort fanger opp de forskjellige ”elev-typene”, gjør det begrensede tidsrommet det vanskelig å få kartlagt alle elevenes skjema. Som språkvikar er det også vanlig at du har undervisning i mange forskjellige klasser, noe som betyr veldig mange elever å forholde seg til. Det er viktig at elevene får eksperimentere og prøve å finne svar på oppgavene på egen hånd. Slik jeg forstår teorien, er det greit at elevene gjør feil, det viktigste er at de lærer av sine feil.

Piaget mente også at eleven må være medkonstruktør i egen læring. Kanskje kan elevene være med å planlegge noe av undervisningen. De kan være med å bestemme for eksempel hvilke bøker som skal leses (ikke pensum, men annen litteratur), og de kan være med å bestemme bruk av arbeidsform.

Avslutning

Avslutningsvis vil jeg nevne at i språkfag er nok Vygotskys læringsteori mer sentral enn Piagets. Jeg har stor tro på språklig samhandling i klasserommet. Jeg mener likevel at noe av Piaget sin teori kan fungere bra. Noen ganger oppstår mye unødvendig støy når eleven skal samarbeide i grupper, og ofte går det mye tid med, før gruppene faller til ro og kommer i gang med det de skal. Noen jobber også veldig mye bedre alene enn i grupper. I gruppene blir de ofte heftet av sosiale elementer. Jeg har også lagt merke til at en del elever foretrekker å jobbe alene, da får de konsentrert seg bedre. Jeg tror dette kan være individuelt som så mye annet. Noe annet som jeg savner med Piaget er bruk av ros i klasserommet. At elever blir motiverte av indre faktorer har jeg ikke problemer med å akseptere, men å belønne god innsats tror jeg aldri blir feil. Piagets læringsteori kan oppsummeres med hans egen påstand: ”Dersom undervisning og læring ikke tar utgangspunkt i elevenes egne erfaringer, kunnskaper og interesser, vil det ikke finne sted noe læring”(Smaaland, 2003).

Kilder:

Cappelen Damm AS. (2010, 30. april). Psykologi. Piagets beskrivelse av den tankemessige utviklingen. Hentet fra http://psykologi.cappelendamm.no/c799778/artikkel/vis.html?tid=803348

Imsen, G. (2008). Elevens verden. Oslo: Universitetsforlaget.

Lyngsnes, K. & Rismark, M. (2013). Didaktisk arbeid. Oslo: Gyldendal norsk forlag.

Raaheim, K. & Teigen, K.H. (2012) Jean Piaget.I Store norske leksikon. Oslo: Kunnskapsforlaget. Hentet fra http://snl.no/Jean_Piaget

Smaaland, S. (2003). Tenkte tanker: Jean Piaget, 1896 -1980. Hentet fra http://www.logistikk-ledelse.no/2003/kv/kv09-02.htm

Smith, K.H & Grossniklaud, D. (2012, 13. juli). Piaget’s stages. Hentet fra http://epltt.coe.uga.edu/index.php?title=Piaget%27s_Stages

3 kommentarer om “Kognitiv konstruktivisme og Jean Piaget

  1. To stjerner og et ønske

    Det er fint at du innleder innlegget med et sitat av Piaget, et sitat som kort og presist sier noe om Piagets syn på læring. Sitatet vekker min interesse for Piagets teori og det pirrer nysgjerrigheten for hva som kommer videre i innlegget. Det er videre bra at du uthever viktige ord i Piagets teori og at du bruker eksempler, skjemaer og illustrasjoner. Dette er bra fordi eksemplene, skjemaene og illustrasjonene bidrar til å klargjøre og forklare Piagets teori, slik at den blir lettere å forstå. Uthevingen av ord gjør at leseren blir oppmerksom på sentrale begrep i Piagets teori.

    Innlegget kunne blitt enda bedre om du hadde utelatt likheter og ulikheter mellom Vygotsky og Piaget til fordel for enda mer drøfting av hvilke konsekvenser Piagets teori får for din undervisning. Her kunne jeg tenkt meg at du skrev enda mer om aktuelle arbeidsformer og undervisningsmetoder.

  2. Takk for eit interessant og lærerikt innlegg! Det gjev både svar på nokre spørsmål, men det reiser også nye.
    Gjennom eit godt oppbygd innlegg gjev du ei kortfatta og god innføring i Piaget sine teoriar rundt læring. Du får fram både likskapar og ulikskapar mellom Piaget og Vygotsky gjennom både godt språk og hensiktsmessige illustrasjonar. Særleg likte eg illustrasjonen gjeldande «elevens skjema» og «den proksimale utviklingssone». Det viser både skilnaden og likskapen mellom dei to teoretikarane på ein lettfatteleg måte.
    Eg ser at det kan vera nyttig å samanlikna dei to ovannemnde teoretikarane, og du konkluderer med at i språkfag vil Vygotsky sine teoriar vera meir nyttig enn Piaget sine. Eg vil gjerne at du utdjupar denne påstanden. Slik eg ser det er språk viktig også i til dømes naturfag og samfunnsfag. Er det noko som tilseier at språkleg samhandling er mindre viktig i dessa faga enn andre?
    Kjersti

  3. Takk for gode innspill! Det er alltid interessant å få tilbakemeldinger på det en har jobbet med. Jeg likte også veldig godt sitatet til Piaget, og særlig hans fokus på at de unge skal lære å være kreative, oppfinnsomme og kritiske. Det kan hende at innlegget hadde blitt bedre om jeg hadde konsentrert meg om Piaget, og ikke blandet inn Vygotsky. Jeg syntes imidlertid at det var veldig interessant å sammenligne disse to sentrale skikkelsene, nettopp fordi jeg så en del likheter mellom dem, og jeg ble veldig fornøyd med mine to illustrasjoner.

    I undervisningen må læreren ifølge Piaget fungere som tilrettelegger, eleven lærer best gjennom egenaktivitet.
    Undervisningsopplegget må skreddersys hver enkelte elev, slik at han/hun blir utfordret: Eleven må rykkes ut av sin mentale balanse for å lære.
    Oppgavene må ligge like utenfor elevens skjema i vanskelighetsgrad. Et undervisningsopplegget som tar hensyn til den enkeltes elev kunnskap og interesser, vil formodentlig øke elevens faglige selvtillit. Ved fylte 11 år skal ifølge stadieteorien eleven ha evne til å tenke abstrakt og vitenskapelig. Undervisningsopplegget kan bestå av godt oppgaver som er godt forklarte. Disse kan gjerne være på PC, der finnes det mange muligheter. Oppgavene kan bli gradvis vanskeligere. Det kan også være å lese gjennom et stykke for seg selv og svare på spørsmål, evt. grammatiske problemstillinger, ord, fremmedord o.s.v. Det er også viktig at eleven får bruke sin kreativitet: gloser og fremmedord kan kanskje kombineres med tegning. Jeg ønsker selv mer informasjon om hvilke muligheter som ligger her, og håper det er noe vi får lære mer om.

    For å gjøre det helt klart, så mener jeg altså at Piaget er ganske sentral når jeg nå er ”på leit” etter mitt pedagogiske grunnsyn. Når jeg likevel ser mot Vygotsky, henger det sammen med min faglige forankring i fremmedspråk. Jeg har ikke undervist i norsk, og har ikke noen ”knagger” å ta i bruk der. Jeg har undervist i spansk, og jeg vet av egen erfaring som språkstudent, at språklig samhandling er utrolig mye mer effektivt enn å sitte for eksempel foran en PC og ta et språkkurs, helt alene. Selv om man har tatt en test på forhånd. Jeg lærte for eksempel mer på 3 måneder som språkstudent i Spania, enn det jeg gjorde på flere år i Norge. Jeg fikk praktisert språket hver eneste dag. Jeg er så klart helt enig i at du kan bruke Vygotsky sin teori i både naturfag og samfunnsfag. Det er bare jeg som er opphengt i språkfag (siden fagene mine er spansk, norsk og engelsk).

Legg igjen en kommentar